Att sälja för framtiden – så gör vi

Så säljer vi för framtiden

August 26, 2021

Att lyckas med sälj: “Professionell planering är A och O”

Att lyckas med telefonförsäljning handlar i hög grad om planering. Vår projektledare är hjärnan bakom den dagliga driften på iSales. Som administratör och produktionsledare bäddar han för att säljarna ska nå maximala
säljframgångar varje dag.

Mitt arbete gör att säljarna kan fokusera på sina mål och optimera sina säljtimmar. Som en del av iSales produktionsteam ser jag till att vi har bra kundunderlag, jag undanröjer störningar i telenätet och säkerställer att alla säljarna mår bra och har de bästa förutsättningarna för att göra sitt jobb.

Rutiner i säljarbetet, hur viktigt är det? 

Rutiner är A och O. Vår effektivitet står i direkt proportion till hur hög grad vi kontrollerar vad vi gör och hur vi gör det. En tydlig planering är en förutsättning för att alla medarbetare ska kunna prestera på toppen av sin förmåga.

På vilket sätt påverkar planeringen kundnöjdheten?

Vi ställer höga krav på Net promoter score, de nyckeltal som används för att mäta hur nöjda kunderna är med oss. Därför är det avgörande att vi når rätt kunder med rätt erbjudanden. Det kräver uppdaterade adressregister och ingående kunskap om våra uppdragsgivares produkter och tjänster.

Vilka krav ställs på dig som produktionsledare?

På iSales använder vi uppföljning och administration för att maximera våra säljmål. Vi mäter dagligen våra resultat och det kräver noggrannhet, tålamod och flexibilitet. Vi har en vinnarmentalitet här inne och då krävs även att alla är skärpta och fokuserade.

Hur kommer säljyrket att utvecklas i framtiden? 

Sälj är en central del i alla bolag och jag tror att systematisering av säljprocesser blir än mer avancerad med hjälp av AI. Planering och administration blir troligen mer analytisk och tack vare smarta system kommer det sannolikt bli enklare att sätta planering, verkställa, följa upp och analysera. Jag tror att uppsökande försäljning som telemarketing alltid kommer att finnas kvar, precis som retail.

När är ditt jobb som roligast? 

Varje dag! Telemarketing är allt annat än monotont. Det är högt i tak, högt tempot och roligt nästan hela tiden. Ingen dag är den andra lik och känslan är att vad som helst kan hända.

Vem vill du rekommendera ett jobb på iSales? 

Till alla som vill framåt och ha roligt på vägen. Våra säljare påverkar sin egen lön och får lära sig behärska kommunikation och försäljningsteknik. Något som de har användning för vad de än gör senare livet. Vill du få en kickstart på din karriär – börja jobba hos oss. Här är varje dag ett äventyr.

Fler inlägg

Så säljer vi för framtiden

Att lyckas med sälj: “Professionell planering är A och O” Att lyckas med telefonförsäljning handlar i hög grad om planering.

Tele2 Sales Manager intervju

Möt Tele2´s Sales Manager – Varje år omsätter Tele2 drygt 26 miljarder kronor. För att upprätthålla försäljningsvolym och bibehålla hög